Saturday, June 25, 2011

mari sambung entry

Hye Assalamualaikum.


10 minit aku hadap lappy ni fikir tajuk apa nak letak. last last 'mari sambung entry' jugak jadi tajuk. T__T okay semalam aku ada update blog pasal bedak. boleh tengok SINI. biase dengar pasal bedak sejuk kan? yang orang dok tepek kat muka before tidur tu. tak ketinggalan aku pun guna jugak bedak sejuk ni tapi bukan yang jenis ketul ketul tu. aku guna yang jenis air tinggal goncang and tepek terus kat muka. 




mesti ramai tertanya tanya eh ini bedak sejukkah? mengapa warna coklat dan bukan berwarna putih? okay ini memang bedak sejuk. bedak ni jugak boleh dianggap as a foundation yang macam kau pakai before make up tu. warna still sama. bau lain sikit kot sebab bedak ni bau die wangi. hihihi. boleh pakai as foundation jugak tapi foundation ni takde sun protection la. aku pun pakai bedak ni je kalau nak keluar or pergi kelas. lepas pakai bedak ni pakai eyeliner. tu je yang aku tau. tak reti pulak nak make up make up ni. before pakai bedak ni aku akan pakai sunblock dulu sebab macam aku cakap, bedak ni takde sun protection. and kena ingat, before keluar rumah wajibulghunnah pakai sunblock ye. 




itu la ghupenye bedak sejuk ni setelah digoncang and tinggal nak pakai je. abaikan tangan yang kasar itu. maklumlah orang kuat bekerja. hahaha :P sama kan macam foundation? aku pakai bedak ni dah lama. dari darjah 3 or 4 if i'm not mistaken. memang mak ajar dari dulu lagi sebab mak pun guna masa mak muda muda lagi before kahwin. bedak ni dapat menyejukkan muka masa nak tidur tu kan. boleh dikatakan 1 family aku guna bedak ni. including abang and abah. jangan ingat lelaki tak pakai bedak macam ni okay. 


bila dah lama guna, banyak gak la jasa bedak ni dekat aku. kalau time time jerawat keluar tu kan memang confirm la aku risau tahap gaban. bedak ni la aku sapu. takde nye sapu T3, Oxy and whatsoever. itu semua merepek. tapi tak salah jika nak pakai jugak.


antara kebaikan kebaikan bedak sejuk ni:

  • melicinkan kulit muka.
  • memberikan kesegaran pada kulit.
  • mengurangkan kadar pengeluaran minyak pada kulit.
  • menanggalkan sel kulit mati.
  • membantu menyejukkan kulit.
  • membersih dan menegangkan wajah.


6 kebaikan kat atas ni memang betul. aku dah rasa semua ni sebab aku guna bedak sejuk pun dah lama. kira wa ni pemakai bedak sejuk yang tegar la. kalau kat hostel pun still pakai before tidur. kawan kawan aku yang dulu taktau apa benda ni sampai dah tau and ada yang belajar pakai bedak ni. hee. bedak ni takde la mahal. botol kecik korang boleh dapat around rm2.00 lebih. botol besar aku tak berapa sure harga die. bedak ni memang bersepah sepah je pun. aku pakai bedak tepi jalan je wey.tak mampu nak beli yang mahal mahal. haha :P korang boleh dapatkan dekat Mydin and kedai kedai yang jual ubat ubat wanita macam kedai kedai jamu. paling senang pergi Mydin jelah confirm ada. hee. oh ye kalau korang pengguna bedak sejuk yang jenis ketul ketul and kena hancurkan before guna tu pun, kebaikan die still sama. yang bezanya bedak aku guna ni boleh pakai untuk keluar jalan jalan sebab dah macam foundation. hehe.


till then,
Assalamualaikum.


8 comments:

Haiqal Afiq said...

thanks buat entry ttg tips mndapatkan kulit mcm ko. aku tertunggu2.
mmg esok gk aku akan dapatkannya kt mydin. eh tp aku boikot mydin!

Han Hanni said...

mak i selalu guna.. i guna yg ketoi2..
tp skrg dah xguna

Nur Amalina Razali said...

eh kenapa boikot mydin?

Nur Amalina Razali said...

cik hani: hee kenapa dh x guna?

Haiqal Afiq said...

pasaraya politik! HAHA

fara said...

ama bli kt mydin gak mcm fara.? heee

Nur Amalina Razali said...

haiqal: yeke? xtau plak? haha

Nur Amalina Razali said...

fara: tak tak. amal beli kat Kedah. hee. tapi beli kat mydin pun sama je. hehe. fara pakai jugak?